Vallöften…

Ja, valet närmar ju sig med stormsteg. Debatt efter debatt avlöser varandra. Jag bara undrar om det är någon enda människa som litar på det som våra politiker säger?

Dom lovar än det ena än det andra och man vet att det inte är så mycket som kommer att kunna genomföras. Fler bostäder, vårdplatser, lärare, undersköterskor……ja, det har man hört tidigare. Men händer det något???

Hur och med vad ska man finansiera alla dessa löften?

Det är alldeles för mycket i vårt samhälle som är åt helvete och det känns på något vis meningslöst att rösta.

NEJ, inte så att jag inte kommer att rösta. Det är en självklarhet att göra det- vi lever ändå i en demokrati och det känns som ett oerhört privilegium i dessa tider att vi gör det. Så det kommer jag verkligen att göra.

Det är bara det att mitt förtroende för de som styr- oavsett vilket parit- är lika med noll.
Finns ingen hederlighet längre och det är kanske det som är värst att se. ALLA skor om sitt eget hus och politiker är inte bättre än någon annan.

Vad var det nu jag skulle komma till?

Det har jag redan glömt- antagligen inte så viktigt.

Ha en bra dag!

13 thoughts on “Vallöften…

  1. Ja, att rösta är en plikt tycker jag. Vi tar det för givet, men det är viktigt att vi röstar.
    Men jag håller med dig om politikerna. Det finns inte någon man har förtroende för- om man nu skulle ha det så dyker det förr eller senare upp något som bevisar att dom är lika ohederliga som alla andra.

    • Tänk vad roligt det vore om det plötsligt dök upp en politiker som stod för det han sa, levde på det sätt han vill att andra ska leva!
      Fast det är ju ett skämt! Skulle det nu dyka upp en sådan- skulle han snabbt bli som dom andra….

  2. Det är synd att så många delar dina åsikter.
    Tyvärr håller jag med dig- trots att jag har jobbat en del inom politiken. Dom allra flesta av våra politiker gör dock sitt allra bästa- och jag tror inte dom är värre eller bättre än någon annan.

    • jag vet att de flesta gör sitt bästa- men tyvärr tycker jag inte det är gott nog. Jag tycker faktiskt att dom borde vara “lite bättre” än oss andra- eller i alla fall leva som dom lär.
      det är nog det jag retar mig mest på vad gäller politiker.
      Dom stiftar lagar och förordningar som ska gälla alla UTOM dom själva.
      Dessutom borde dom komma ut i verkligheten lite oftare- se hur vi vanliga “knegare” har det!
      Ha en fin dag!
      /a

  3. Förlåt om jag skrattar litet – men det du ger uttryck för här liknar min egen vilsenhet. Förr har jag altid varit säker på vad jag skulle rösta på, men nu är jag så orsäker, så osäker, så det känns som jag inte kommer att rösta alls…Det liv och kiv som är mellan politikerna nu är värre än förr. Kanske har förekomsten av SD gjort att även potitikerna fått bryderi… Hoppas du lyckas bättre med att välja…

    • Jag har vetat länge vad jag ska rösta på!
      MEN jag håller med- det är långt ifrån det jag tidigare ALLTID röstade på.
      Fast du MÅSTE gå och rösta! En blank röst om du inte hittar något alternativ.
      Då har man i alla fall gjort det man ska- deltagit i demokratin!
      kram

  4. Jag saknar de långsiktiga visionerna. Val efter val överröstar politikerna varandra med plånboksgodis och flirt med olika väljargrupper. Vilket parti diskuterar vilket samhälle vi vill ha och vad som är möjligt i en globaliserad värld? Det är nödvändigt med visioner men det behövs en verktygslåda för att få ihop dem sedan. Usch, vad svårt det är och hjälp så svårt att vara en seriös politiker. Jag ska just läsa en bok, Broilers, om en ung generation politiker (Lööf, Fridolin m.fl)-får se vad det ger.

Leave a Reply

