Man säger att kontakter

via sociala medier är på låtsas och inte mycket värda på riktigt.

Men jag håller inte med.

På Instagram har jag länge haft kontakt med en person jag kommit att tycka mycket om. Inte för att jag egentligen vetat något om henne, men man bildar sig ju ändå en uppfattning genom bilder och texter.

När det sedan slutar komma inlägg tänker man först inte på det- det är ju inte alltid man har lust eller möjlighet till uppdateringar. Men när vecka efter vecka går funderar man allt mer över vad som kan ha hänt.

I helgen fick jag bekräftat det jag länge misstänkt- att en av mina favorit personer på Instagram gått bort. Hennes sista inlägg gjordes för 37 veckor sedan.

Plötsligt blev jag sorgsen, sorgsen över att jag inte visste mer om henne, sorgsen över att jag inte sagt att hon var unik mer än ett hjärta, tumme upp eller någon kort kommentar, sorgsen över att de anhöriga inte fått veta att hon betytt mycket även för en “främling” på nätet.

Det var nog då jag verkligen insåg att många av de kontakter med människor ifrån hela världen, som man antagligen aldrig kommer att träffa IRL, ändå kommit att betyda väldigt mycket.

Nu ska jag tända ett ljus och tänka på främlingen jag aldrig träffade men som ändå funnits i mitt liv under en lång tid. 

 

26 thoughts on “Man säger att kontakter

  1. vad fint du skriver-sorgligt.
    Jag håller verkligen med dig- det finns vissa personer som kommer att betyda väldigt mycket på sociala medier- och det flesta vet man att man aldrig kommer att träffa i verkliga livet- men det gör inget- dom betyder massor i alla fall.
    kram

  2. Du har helt rätt! Kanske återfår ni kontakt den dagen någon uppfinner en uppkoppling som sträcker sig bortom vårt virtuella universum 🙂

  3. So sad…that happened to me as well…I connected with someone and read all of her blogs (before I had my own website) and when I did not receive any new post emails I investigated and found out that she had passed away…I was heartbroken also..l did not know her personally but it upset me greatly…especially knowing she had three small children…my heart goes out to you..

  4. Så sant så sant! Man möter så många underbara människor via nätet. Och det är ett underverk om man nånsin möts irl. I de flesta fall för att man bor så långt ifrån varandra. Typ på andra sidan jordklotet. Och precis som du skriver, man känner dem inte fast man samtidigt känner dem! Och tycker vansinnigt mycket om dem.
    Är möjligen oväsentligheterna avskalade så här på nätet, så man ser mer av den verkliga människan? På ett sätt åtminstone?
    Åtminstone det där med ålder, utseende…
    Jo, nog är det flera man mött på nätet som man verkligen skulle vilja möta IRL
    Fast det förstås. En del i tycks ju lägga ut mer eller mindre allt om sig själva och sina familjer. Särskilt på facebook efter vad det verkar.

  5. Det här har hänt mig också några gånger genom åren jag varit online. Det känns i hjärteroten, för “online buddies” är inte mindre värda än de IRL. Många gånger kan man komma närmare en online buddy …

  6. Visst är det så här! Bara ett par personer i min omgivning torde känna till de vänner jag knutit bästa vänskapsbanden med via bloggar och social media. Till de vännerna hör du.
    Och jag berättar ibland om dig, inte så att jag säger ditt riktiga namn eller var du bor, men om hur vi har mycket gemensamt, hur du peppat och stött mig på många vis, hur vi spelar WF osv.

    Vännerna som kommenterar via min blogg, på FB och en del andra ställen har gett superstort stöd under min skilsmässoprocess – vet inte hur jag nånsin ska kunna tacka alla.
    KRAM ❤

  7. Bra skrivet. Sorry, men varför inte länka till personen ifråga. Inte för att vara morbid, utan av hänsyn. Varför bara “RIP, åh, vad tragiskt”. Vad gillade du hos personen? Varför följde ni varann? Sprid det ni hade vidare. Ha en bra kväll.

Leave a Reply

